Te ćwiczenia uśmierzają kręgosłupa podobnie do leków. Ból znika w mgnieniu oka.

Nerw kulszowy to najdłuższy nerw ludzkiego ciała. Rozpoczyna się w krzyżowym odcinku kręgosłupa, następnie biegnie przez biodra i pośladki, później przez boczne partie ud oraz łydek i kończy się aż w stopach.

Uszkodzenie go na każdym etapie jego przebiegu wiązać się może z nieprzyjemnymi dolegliwościami. Szacuje się, że prawie połowa dorosłych ludzi w pewnym momencie swojego życia doświadczy rwy kulszowej. I to bez względu na swój wiek, choć oczywiście dolegliwość ta częściej dotyka osoby starsze. Może to być spowodowane stanem zapalnym w obrębie kręgosłupa, uciskiem, urazem lub zwykłą kontuzją.

Najczęstsze objawy rwy kulszowej:

  • promieniujący ból pleców, kręgosłupa, nóg, a nawet stóp
  • parestezje (zmienione czucie) np. pieczenie, kłucie, mrowienie, wrażenie ścierpniętej skóry
  • napięcie i ból mięśni
  • osłabienie mięśni, utrata czucia, a nawet paraliż
  • trudności z poruszaniem się

W rehabilitacji i leczeniu objawów rwy kulszowej niezwykle przydatna okazuje się joga. Niektóre pozycje tej staroindyjskiej sztuki pozwalają odciążyć obolałe mięśnie, zmniejszyć ucisk na nerw i zmniejszyć dolegliwości bólowe. Oto 8 pozycji, które mogą się przydać.

1. Stopa na podwyższeniu.

Do tego ćwiczenia najlepiej wykorzystać krzesło. Unieś prawą nogę, a stopę w całości postaw na krześle. Wykonaj lekki skręt górnej części ciała, po czym grzbiet lewej dłoni umieść na zewnątrz prawego kolana. Drugą rękę oprzyj w pasie. Utrzymuj pozycję przez około trzydzieści sekund. Zmień nogę i wykonaj kilka takich powtórek.

2. Dociskanie kolan do klatki piersiowej.

Połóż się wygodnie na plecach. Najlepiej na macie do ćwiczeń lub na miękkim dywanie. Unieś do góry lewą nogę, dłońmi obejmij łydkę i dociągnij udo do klatki piersiowej. Postaraj się utrzymać zarówno przeciwną nogę, jak i ramiona tak, aby dotykały podłoża. Powtórz ćwiczenie na drugiej nodze.

3. Skręty kolan w pozycji leżącej.

Pozostań na macie, wciąż leżąc na plecach. Ręce rozłóż na boki tak, aby Twoje ciało ułożyło się w kształt literki T. Ugnij obie nogi, a następnie wykonaj nimi skręt w bok tak, aby jedno z nich dotknęło podłoża. Wytrzymaj około minuty i powolnym ruchem przenieś nogi na przeciwną stronę.

4. Skręt całego ciała w pozycji leżącej.

Ponownie zacznij od leżenia na plecach. Prawą nogę ugnij w kolanie pod kątem prostym. Lewą dłoń oprzyj na kolanie lub udzie i dociągnij nogę do podłogi po lewej stronie. Prawą rękę wyciągnij na bok i skieruj za nią swój wzrok. Postaraj się, aby zarówno prawe, jak i lewe ramie dotykały podłogi. Powtórz ćwiczenie w przeciwną stronę.

5. Wykrok z obrotem.

To ćwiczenie dla tych, którzy nie mają problemów z utrzymaniem równowagi. Zacznij w pozycji stojącej, lewą stopą zrób duży wykrok w przód i ugnij ja mniej więcej pod kątem 90 stopni. Prawą nogę wyprostuj i oprzyj na palcach stopy. Górną część ciała obróć tak, aby prawy łokieć wyprzedził Twoje lewe kolano. Oprzyj go o nogę w celu ustabilizowania pozycji, następnie złącz ze sobą obie dłonie. Wytrzymaj przynajmniej trzydzieści sekund.

6. Skręty ciała w pozycji siedzącej.

Usiądź po turecku, po czym prawą stopę postaraj się położyć na podłodze za lewym udem. Wykonaj skręt górnej części ciała, prawą dłoń oprzyj za sobą, zaś lewy łokieć umieść po zewnętrznej części zgiętego kolana. Wytrzymaj około pół minuty i powtórz po przeciwnej stronie.

7. Kocie grzbiety.

To proste ćwiczenie, które znamy jeszcze z dzieciństwa. Zacznij od pozycji na czworakach. Zadrzyj głowę w kierunku sufitu, a plecy wygnij w łuk. Wytrzymaj 10 sekund i powoli odwróć pozycję. Tym razem kręgosłup wygnij do góry, głowę zaś schowaj między ramionami. Powtórz kilkakrotnie.

8. Pozycja dziecka.

To niezwykle relaksująca pozycja i dobre zakończenie całej serii ćwiczeń. Uklęknij i nieco rozszerz kolana. Wyprostowane ręce umieść przed sobą na macie, powoli się nachyl i czoło oprzyj o podłoże. Pozostań w pozycji jak najdłużej. Tak długo, jak tylko będzie Ci wygodnie.

Wszystkie ćwiczenia możesz wykonywać zarówno rano, jak i wieczorem. To doskonała profilaktyka wszelkich problemów związanych z kręgosłupem i rwą kulszową!

error: Treść zabezpieczona !!